Märkliga fågelsorter vid husknuten

Jag trodde att det var ett vedertaget begrepp att vi vanliga "Svenssons" kunde de vanliga fågelarterna såsom
domherre, blåmes och talgoxe. Men Ack, så fel man kan ha. Insåg att min man, som observera dessutom är bondpojk ifrån början inte hade en suck vad som var sparv eller fink, blåmes eller talgoxe. Förkastligt tyckte jag och satte honom i kursen "snabbinlärning från köksfönstret" Jag peka, tala om arten och hoppades på att det skulle lagras i dataminnet. Klargjorde att det också var ett blåmespar som flyttat in i holken.
Så kom jag hem en dag. Oscar stod i köket med sin kaffekopp och blickade ut genom fönstret. Vände blicken mot mig och sa;
- Idag såg jag en sån där svart fågel med gul näbb... vad dem nu heter en sån där sotfink.... (koltrast)
SOTFINK!!! man kunde inte annat göra än att skaka på huvudet och skratta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0